Valorificarea potențialului creativ al elevilor
O definiție amplă a
creativității a fost enunțată de Ellis Paul Torrance care
vedea
în creativitate "un proces de sensibilizare la probleme, deficiențe,
goluri în cunoștințe, elemente care lipsesc, dizarmonii etc.; identificarea
dificultăților; căutarea de soluții sau formularea ipotezelor asupra
deficiențelor: testarea și re-testarea acestor ipoteze și, posibil, modificarea
și re-testarea lor; în final, comunicarea rezultatelor".
Pornind de la această definiție, venim să profilăm trei factori care pot
determina creativitatea individuală în orice situație:
Expertiza care îi oferă unei persoane cunoștințele
tehnice, procedurale și intelectuale pentru a identifica elementele importante
ale oricărei probleme particulare.
Competențe de gîndire creativă: se referă la modul
imaginativ, inventiv și flexibil în care persoana abordează problemele.
Motivația care este acceptată ca fundamentală pentru
creativitate, iar cei mai importanți factori motivanți sunt pasiunea intrinsecă
(auto-motivația) și interesul intrinsec de a efectua lucrarea (obiectul
creației), care sunt mai eficienți decît motivația extrinsecă (recompense,
recunoaștere).
Un rol important în
dezvoltarea creativităţii le revine factorilor motivaţionali. Mulţi autori
consideră că motivaţia este o componentă vitală a creativităţii. Iată de ce
considerăm că aspectul motivațional al educației trebuie luat în seamă și
abordat corect. Educarea creativităţii este un proces continuu ce trebuie
realizat pe tot parcursul şcolii, avînd în vedere toţi factorii cognitivi,
caracteriali şi sociali. Dezvoltarea acestui atribut esenţial al personalităţii
omului contemporan poate fi favorizată de următoarele condiţii: crearea în
școală a mediilor favorabile de lucru, realizarea unor demersuri educaționale
moderne, în care s-ar regăsi mijloacele tehnice, tehnologiile moderne.
Cercetările de ultimă oră au stabilit patru categorii de caracterizare a
proceselor de creație:
1. Creativitatea implică totdeauna gîndirea sau comportamentul imaginativ.
2. Activitatea
imaginativă are un scop precis,
adică este direcționată spre atingerea unui anumit obiectiv sau rezolvarea unei
probleme centrale.
3. Aceste
procese trebuie să genereze ceva original.
4. Rezultatul
trebuie să fie de valoare în
raport cu obiectivul.
"Valoarea" presupune eficiența, utilitatea, valabilitatea,
durabilitatea.
Din perspectiva „valorii”,
învăţarea creativă reprezintă formula de
succes care poate fi atinsă doar dacă elevul posedă competenţele creativităţii
fie ereditare, fie formate în mediul în care s-a aflat pînă la şcoală. Este
cunoscut faptul că elevul mic dispune nu
numai de capacitatea de a se juca şi de a învăţa, ci şi cea de a crea. Pornind
de aici, provocarea cea mare a fiecărui cadru didactic este de a-i ajuta
copilului să depăşească blocajele sociale, psihologice sau emotive,
intelectuale sau metodologice (Anexa1), să-şi descopere propria arie a
creativităţii – o zonă de intersecţie a datelor personale şi cele formate prin
antrenamente sistematice şi sistemice, printr-un exerciţiu continuu, are parte
de situaţii adecvate şi mijloace eficiente. Profesorul nu poate să-i „predea”
elevului creativitatea asemeni părinţilor, dar poate încuraja spiritul creativ şi
îi poate stimula creativitatea, poate modela o persoană creativă care ar poseda
imaginație, sensibilitate la probleme, curiozitate,
intuiție, descoperire a ideilor, toleranță pentru ambiguitate, independență (autonomie),
originalitateă etc.
În cadrul orelor de
limba şi literatura română, învăţarea creativă are drept finalitate realizarea
unor comportamente individuale şi colective orientate spre căutarea, aflarea şi
aplicarea noului în situaţii neordinare, noi pentru elev. În acest sens, la lecţia
de limba şi literatura română am folosit un set de metode şi tehnici clasice,
dar şi moderne, la realizarea cărora elevii din clasele primare s-au antrenat
cu plăcere: Modelarea, Harta narativă,
Cubul, Ciorchinele, Termeni – cheie, Cadranele, Eseul, Diagrama Venn, Phillips
6/6, Explozia stelara, Jocul didactic, Metoda “Pălăriilor gînditoare”, Ştiu-Vreau să Ştiu-Am aflat, Cinquinul,
Scheletul de recenzie, Lectura pe ateliere,
„Moşul cu pălărie”.
În continuare venim
să prezentăm un șir de exerciții și metode prin care am format și am dezvoltat
creativitatea elevilor din ciclul primar.
Modelarea unei parabole sau poveşti este o metodă care
permite antrenarea elevilor în procesul de creare veritabilă. Elevii sunt
introduşi treptat în procesul de alcătuire a textului.
- Modelarea sfîrşitului (Exerciţiul este unul de
început într-o serie de exerciţii de acest gen): Elevilor li se dă citire o
parabolă sau o poveste de volum mic. Povestea este citită pînă într-un anumit
moment, după care li se solicită să propună alt final. Se va anunţa timpul de
lucru, după care fiecare elev va da citire propria variantă a finalului. La
sfîrşitul exerciţiului, le propun finalul autorului.
-
Modelarea pe etape:
Elevilor
li se propune un început de parabolă sau
poveste. Li se solicită să
continue textul cu o situaţie. Se oferă timp de lucru. După expirarea lui,
elevi vor da citire variantelor proprii. După care învăţătoarea dă citire situaţiei
din parabolă sau poveste. În faţa finalului, învăţătoarea iar face o pauză. De
data aceasta se aplică exerciţiul deja cunoscut, să propună un final acestei
parabole sau poveşti.
-
Modelarea textului
integral: În continuarea acestei serii de exerciţii,
elevilor li se poate solicita
să alcătuiască singuri parabole sau poveşti, fie în baza unui început sau sfîrşit,
fie în baza unui plan de idei (scris pe tablă sau prezentat sub formă de
ilustraţii).
Piatra în lac este „un exerciţiu” pregătitor
pentru realizarea unui şir larg de
sarcini. Metoda dată cultivă flexibilitatea,
fluiditatea, originalitatea, spontanietatea etc.
Elevilor li se
solicită să numească cît mai multe cuvinte care se sfîrşesc cu aceleaşi silabe.
Aici e momentul
oportun să le explicăm că într-o poezie această coincidenţă se numeşte rimă. Li se propune pe tablă un exemplu
prin care elevii vor trebui să selecteze şi să ordoneze în perechi cuvintele
(rimă pereche), peste unul (rima încrucişată) şi peste două (rima inel).
Putem propune
elevilor un catren în care versurile sunt amestecate, cerîndu-le, astfel, să
ordoneze corect versurile. La fine de exerciţiu propunem varianta finală.
În continuarea
exerciţiului, li se propune să completeze spaţiile libere în strofa de pe
tablă, luînd cuvintele din şirul de cuvinte propus (şirul va conţine cuvinte
mai multe decît spaţii).
De asemenea li se
poate propune elevilor să alcătuiască versuri cu rimele propuse.
Cinquinul este o metodă de creativitate poetică. Pentru
început elevii sunt antrenaţi în activităţi de pregătire. Elevii trebuie să
realizeze un şir de sarcini: să caracterizeze un obiect, bunăoară, floarea de liliac din cîteva perspective:
Liliac: a. enunţarea
caracteristicilor: floare frumoasă, mirositoare, gingaşă…;
b. perspectiva acţiunilor: creste,
înfloreşte, miroase, se ofileşte …;
c. alcătuim o propoziţie cu
acest cuvînt;
d. solicităm asociaţii cu
acest cuvînt: bunăoară, primăvară, tinereţe etc.
În continuare le
propun pe tablă algoritmul de alcătuire al unui cinquin (poezie de formă fixă):
Versul 1: cuvîntul-cheie / Versul 2: două caracteristici (adjective, dacă
cunosc părţile de vorbire) /Versul 3: trei verbe. / Versul 4. Un enunţ. /Versul
5 o asociaţie.
Astfel se va
dezvolta competenţa lectorală.
Diagrama Venn o aplic la analiza comparativă a personajelor operelor literare
asemănătoare tematic (Guguţă şi Bobocel, bunăoară), Atunci cînd am avut a
compara două opere, fenomene, în care elevii trebuie să vadă asemănări şi
deosebiri. Şi e important cît de bine îi vom pregăti pe elevi să aplice
procesele logice ale analizei şi sintezei, cît de bine îi vom învăţa pe elevi
să disocieze importantul de neînsemnat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu